KARS- DOĞU EKSPRESİ


Artık Doğu Ekspresini duymayan kalmamıştır sanırım. Bilet alıp gitmesi de çok zor. Fakat son günlerde turizm bakanlığının projesiyle Turistik Doğu Ekspresi turları başladı. Bilet fiyatları normal doğu ekspresinden biraz daha yüksek. Hem artı hem de eksi yönleri var. Artı ve eksi yönlerine, yanınıza neler almanız gerektiği, neleri görmeniz, gezmeniz gerektiği konusunda tek tek bilgi vereceğim.


Öncelikle Turistlik Doğu Ekspresi ile gidecekseniz tura rehber fiyatının da dâhil olduğunu düşünmeyin. İnsanların çoğu bu şekilde düşünerek bilet almış sanırım. Çalışan görevlilere bu yüzden çok şikâyet bildirimi oldu ama ben burada trendeki görevlilerin değil, Turizm Bakanlığının eksikliği olduğunu düşünüyorum. Bu yüzden insanların kompartıman görevlilerine çıkışları hiç hoşuma gitmedi, hele Kompartıman görevlimiz Kemal Bey gibi naif bir insana. Ben hayatımda konuşurken bu kadar naif, kibar olan bir insan görmedim. Eğer yazıma denk gelirse buradan selam söylüyorum kendisine. Doğu ekspresi turu  düşünüyorsanız umarım sizin yolculuğunuza da eşlik eder o güzel naifliği ile.

Hafta sonu iki günlük süreç boyunca en çok öğrendiğim şeylerden birisi insanlarla uğraşmanın ne kadar zor olduğu, tarih bilgimin ne kadar zayıf olduğu (bu yüzden kitap okumaya başlayacağım bu konularla ilgili) bazı noktalarda ön yargılı olduğum ve insanlardan umudunuzu kaybettiğinizde doğu ekspresi turuna çıkmanız gerektiğiydi. Yeni insanlarla tanışıyorsunuz vagon sanki bir mahalle kompartımanlar da mahallede ki evler gibi.  Günaydın komşu, iyi geceler diyor insanlar birbirlerine normal hayatımızda birbirimizin yüzüne bakmayan bizler, günaydın diyoruz, iyi geceler diyoruz, birlikte sohbet ediyoruz, hayatı paylaşıyoruz; orada farklı bir dünya var. Unutmayacağım kişilerden birisi de Mevlüt amcam, Sivas Divriği de bizi karşılayıp Divriği’nin en güzel köşelerini gezdirdi bize. Hele bir de insanlara bizi tanıtırken gururlu bir şekilde gözleri ışıldayarak misafirlerim diye bizi tanıtması hayatta böyle insanlar kaldı mı dedirtti bana. Şaşkınca izledim onu bize eşlik ettiği süre boyunca. Hem de öyle güzel bir rehberlik yaptı ki bize Sivas Divriği Ulu Cami hakkında anlattığı bütün bilgiler aklımda. ( Ulu Camiyi kesinlikle görmelisiniz 2020 yılına kadar yenileme çalışmaları var ama içine giremeseniz de dış yapısını görebiliyorsunuz. Dışı böyle güzel, tarih ve bilgi kokan bir yer ki içi nasıl bir güzel yerdir bilemem) Sonra çarşısını gezdik ve eski tarihi çay ocağında çaylarımızı yudumladık. Çay ocağının sahibinin bizi mani ile karşılaşması, çaylarını ikram ederken mani okuması ayrı bir renk kattı gezimize. Tabi ki konaklarıyla da ünlü Sivas Divriği Abdullah Paşa konağını görme imkânımız oldu ve Mevlut amcadan güzel hikâyesini dinlememiz bir gülümseme oluşturdu yüzümüzde. Umarım onunla tekrar yollarımız kesişir.

Gelelim turistlik doğu ekspresi normal doğu ekspresinden ne farkı var. Turistlik doğu ekspresi duraklarında iki buçuk-üç saat arasında duruyor. Oysa normal doğu ekspresinde bu süre beş, on dakika sürüyor. Daha çok şehir ve yer görmeniz için büyük bir artısı var. Sadece son durak olan Kars’ı görmüyorsunuz, Erzincan Kemaliye, Sivas, Sivas Divriği, Erzincan, Erzurum ve Kars. Doğu ekspresinde rehberlik için paketler sunuluyor size hangi şehri gezmek istediğinize dair ona göre ücret ödüyorsunuz. Trendeki bazı insanlar buna karşı çıktı ( tabi bende) ama ben kesinlikle rehberle gezilmesi gerektiğini düşünüyorum. Bize eşlik eden rehberimiz Naim Beydi. Kendisi çok esprili birisi gözlemlediğim kadarıyla, gezdiğimiz yerler hakkındaki tarihi bilgileri çok güzel anlattı bize. (Tavsiye ettiği Anabasis- Onbinlerin Dönüşü, Kuyucaklı Yusuf kitabı ilk okuyacağım kitaplardan biri olacak. Bu gezi tarih merakımı artırdı.) buradan ona da çok tekrar teşekkür ediyorum.  Özellikle Kars Ani harabesinin rehberle gezilmesi gerektiğini düşünüyorum. İnsanların bir kısmı rehberlik ücreti vermemek için taksi kiraladılar ama ani harabelerini gezerken sadece yapılara bakmaktan, fotoğraf çekmekten öteye gitmemiştir yaptıkları. Yaşamışlıktan, tarihi bilgiden eksik olan bir gezi olmadı hiç olmazsa bizim için. Bir de hatırlatma olsun Ani Harabeleri ve Çıldır Gölü Kars a çok yakın değil. Bu yüzden taksi ücretleri de çok yüksek aklınıza 20 lira 50 lira gibi düşük bir ücret gelmesin. 


Rehberle gezmeniz gereken diğer yer ise uzaklık açısından Erzincan Kemaliye. Kesinlikle burayı da rehberle gezmelisiniz nehirde tekne turu, sonra Kemaliye’nin Mani yolu, ilginç kapıları ( kapıları hakkında intagram da bilgilendirme yapacağım) ve tarihi binaları, doğası, evlerin yanından, önünden geçen küçük su kanalları ile küçük Venedik Kemaliye, görülmeye değer. Erzincan ve Erzurum’u kendiniz gezebilirsiniz. Erzincan’da tren garından sizi çarşı merkeze götüren belediye otobüsleri var. Yaklaşık 10 dakika sürüyor. Ve Erzincan da ise bakırcılar çarşısına uğrayın mutlaka. Erzurum’da tren garı merkezine çok yakın biz yürüyerek gezdik fakat gece saat 10.00 denk geldiği için çoğu tarihi bina, müze kapalıydı bence bu eksi yönüydü. Sanırım bu eksikliği bildirdikten sonra bir düzenleme yapılacaktır; çünkü Erzurum gündüz gezilmesi gereken bir şehir. Erzurum’a giriş yaparken beni gülümseten şeylerden birisi de parklarda, balkonlarında oturan insanların bizi el sallayarak karşılamasıydı, benim çok hoşuma gitti. Ve son durağımız Kars’a gelelim. Karsta Kale Cafe Restoran da sabah kahvaltısı yapın kesinlikle peynir çeşitleri oldukça zengin. Yine Kale Cafe Restoran’da akşam kesinlikle piti yemeğinden tadın ve çekirdeğinden (Kars sımışkası) çitletin çay eşliğinde sonra aşık atışmalarını ve Kafkas dansı gösterisini izleyin. Ve Sarıkamış şehitlerimiz için yapılmış müzeyi kesinlikle gezmelisiniz. İnsanı hem duygulandırıyor hem de gururlandırıyor.

Peki, Doğu Ekspresinde zorlandığım bir şey yok muydu? Evet, vardı tuvalet kısmı beni en çok zorlayan şeylerden biri oldu. Sifona basmayı bilmeyen insanlar var maalesef. Ve tren de bu tuvaletlerle sürekli ilgilenmesi gereken bir görevlinin olması gerektiğini düşünüyorum. Bunun dışında trenin sallantısı ve çıkardığı hafif gürültüden dolayı ilk gün çok uyuduğumu söyleyemem ama ikinci gün evimdeymişim gibi uyudum. Hatta eve gidince sarsıntı olmadan nasıl uyuyacağım bile dedim :) Çok sarsıntıya gelemeyen ve sessizlik arayan bir insansanız tren yolcuğu size göre olmayabilir. Bunun dışında çarşaflar, yastık yüzleri oldukça temiz ama battaniye konusunda aynı şeyi söyleyemeyeceğim. Ve tüylü ( tüylü battaniyeleri pek sevmem de), yıkanmasının mümkünatı yok ve ben yanımda pikemi ve yastık yüzünü götürmüştüm o nedenle benim açımdan pek sorun olmadı. Bunun dışında dönüşü de trenle yapmış olmam biraz yorucu olmasına neden oldu. Bu nedenle gidişi trenle ve dönüşü de uçakla yapsanız daha iyi olur. 

Trenin yemek hane kısmına gelirsek, önceden giden kişilere sorduğumda yemekler bitiyor diyordu. İnanmamıştım ama gerçekten bitiyor. Son döneri yemiş biri olarak söylüyorum. Çay, kahve, sıcak su, su konusunda problem yaşamazsınız. O yüzden kettle vb şey götürmenize gerek yok. Hatta bunu kullanmak yasak çünkü vagonun elektrik sistemini bozabiliyor buda elektriksiz ve klimasız kalmanıza sebebiyet verebilir aman ha. Yemek hane de Türk kahvesine kadar her şeyi içebilirsiniz gerek yok. . Hatta bilgisayarınızı da yemekhane de kullanabilirsiniz. Ben film keyfi bile yaptım. Peki, tren yolcuğunda yanınıza neler götürmelisiniz. Yastık yüzü, pike, odanızı süslemek için mum, ışıklar, süs eşyaları, kesinlikle üçlü priz ( bütün bunlar kompartımanı evmiş gibi benimsemenize yardımcı oluyor ve vagonun en güzel evi olabiliyor.)  ıslak mendil, peçete, tuvalet kağıdı, küçük bir havlu kahvaltılık ürünler ( ilk gün kahvaltınızı kompartıman da masa da yapmak çok güzel oluyor.) terlik, oldukça rahat kıyafetler, spor ayakkabı ve güzel şık bir kıyafet götürmelisiniz..

Doğu ekspresi, iki gün içinde ama bana sanki aylardır orada bulunuyormuşum gibi bir his veren zaman yolculuğuydu benim için, Hatta kompartmanıma o kadar alıştım ki yorulduğumda hadi evimize gidelim diyordum. Adını hatırladığım, hatırlamadığım ben de güzel etkiler bırakan kişilerle tekrardan karşılaşmak dileğiyle. Daha fazla görüntü ve video için intagram'mıma beklerim.

Görüştüğüm zaman görüşürüz!!! :)


SAHİPSİZ CÜMLELER

Yorumlar

  1. Instagram'dan da yazmistim hemen. Kemaliye'yi gezmene cok sevindim. Ben bu dogu ekspresini cok merak ediyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel tesadüf :) Umarım Doğu ekspresi ile uğrarsın memleketine.

      Sil
  2. Babam demiryolcu olduğu için çocukluğumdan beri tren yolculuğu yapıyorum. Hatta bir yere gideceğim zaman ilk olarak o şehire tren varmı diye bakıyorum. İlk tercihim her zaman tren :) Doğu ekspresi, güney ekspresi trenlerinde çok seyehat ettim. Uzun lafın kısası

    YanıtlaSil
  3. Bizde bir buçuk ay sonra gidiyoruz çok heyecanlıyım :) sana soracağım sorular olacak hazır ol :))

    YanıtlaSil

Yorum Gönder